Mikä on ylistys?

Kysymys: Tänään puhutaan paljon ylistämisestä, niin asian selventämiseksi kysyn mitä on ylistäminen, raamatun mukaan?

Vastaus:

Raamattu on täynnä ylistystä Ensimmäisestä Mooseksen kirjasta Ilmestyskirjaan. On vaikea valita yksi teksti, mitä alkaa selittämään, mutta lueppa vaikka Psalmi 148 kokonaisuudessaan, missä kehoitetaan kaiken luodun ylistämään Jumalaa.

Mikä on ylistys? Pohjilmiltaan se on samaa kuin kehuumista, hyvää puhuumista jostakin henkilöstä. Jumalan ylistäminen on Jumalaa kehumista, Hänestä hyvää puhuumista. Täten on evankelioiminen Jumalan ylistämistä, kuten todistamista. Kun kerrot mitä hyvää Jumala on tehnyt sulle, mikä tahansa asia on kyseessä, ylistät Jumalaa. Ylistäminen tarkoittaa myös rukouksessa Jumalan korottaminen ja kehuuminen, elikkä Jumalalle suoraan puhuuminen.

Ylistämistä lähellä olevat käsitteet ovat palvonta ja kiitos. Palvonnassa ihailaan Jumalan luonetta, olemusta, kiitoksessa, kiitetään Jumalaa siitä mitä Hän on tehnyt, tekee ja tulee tekemään ja ylistyksessä korotetaan Jumalan tekoja. Kysymyksessä on kunnian antaminen Jumalalle eikä kenellekkään muulle.

Miten voi ylistää Jumalaa? Polvistumalla Herran eteen, elämällä Jeesuksen tahdon mukaan, evankelioimalla, laulaen hiljaa ja kovaa, tanssien, soittaen, nauttien elämästä ja rakastamalla. Jokainen tapa ylistää Jumalaa, joka korottaa Jumalaa eikä itseään, on hyvä tapa ylistää.
Kun on kyse jumalanpalveluksista, totean että Jumalan ylistys kuulluu ehdottomasti siihen. Se miten jumalanpalveluksessa ylistetään on toisarvoinen asia. Sitä voi ylistää vanhoilla virseillä tai moderneilla ylistyslauluilla, tai ilman mitään musiikkia. Mielikuvitus laittaa rajan! Tai käytännössä seurakunnan kulttuuri, teologia ja taito laittaa rajan ylistyksen monimuotoisuudelle.

Kukin ylistäköön Jeesusta tavallaan mitä kokee parhaaksi. Vapauteen Kristus vapautti meidät. Seurakunnan musiikki tulee toki myös olla opettavaista, rohkaisevaa, lohduttavaa ja evankelioivaa, eikä ainoastaan ylistävää, mutta samalla koittakoon kuitenkin kaikki mitä tapahtuu ylistykseksi Jeesukselle!

Kristian

Foto: “O Praise Him” by JFXie is licensed under CC BY 2.0

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *