Uhri, kymmenykset, kolehti?

Mitä eroa on tarkalleen Kymmenyksillä, uhrilla, kolehtilla, ropo, kiitosuhri,lupausuhri (löfte) yhteysuhri, ruokauhri,vapaaehtoinen lahja, Ja missä kaikissa paikoissa raamatussa puhutaan näistä, joissa Jumala antaa lupauksensa, siunauksensa… Tiedän että näin on, mutta just nyt en löydä…?

Vastaus: Tästä tulisi tosi pitkä teksti, jos kävisin kaikki uhrit tarkalleen läpi. Uhreista voit lukea 2-5 Mooseksen kirjoissa, jossa varsinkin 3 Mooseksen kirja puhuu paljon uhreista. Uhreilla on eri merkitys yhteysuhrilla hlutaan yhteyttä Jumalaan, kiitosuhrilla kiitetään, sovitusuhrilla sovitaan synnit j.n.e.Uhrilla näytetään että ollaan tosissaan. Uhri oli usein verinen,koska eläin tapettiin, jos ei ollut kyse ruokauhrista. Uhri tuntui ja se maksoi ja sitä ei tehty kevyeesti. Jeesuksen kuolema ristillä täytti Mooseksen uhriasetukset, ja meidän ei tule enää uhrata että pääsisimme Jumalaa lähelle, vaan riittää että hyväksymme Jeesuksen uhrikuoleman. Jeesus täytti lain.

Kymmenykset ovat sitä että annetaan 10% tuloista Jumalalle. Klassinen teksti kymmenyksistä on Malakia 3:6-12.Kymmenykset eivä suoranaisesti ole osaa uutta liittoa, koska Jeesus haluaa 100% rahoista, ja elämästä. Kristityt ovat kuitenkin alusta asti tähän päivään maksannut kymmenyksiä, koska siihen sisältyy suuri siunaus. Kymmenysten maksaminen on hyvä tapa testata Jumalan luotettavuutta.

Kolehtissa jotkut maksaa osan kymmenyksistä, ja jotkut uhraa niin että tekee kipeetä. Se tapahtuu yleensä Jumalanpalveluksessa. Se on sama asia kun vapaehtoinen lahja, mikäli se suunataan Jumalalle. Minulle antama lahja sen sijaan ei ole uhri. 1 Kor. 16:1-4 kertoo rahankeruusta. Ropo oli pienin rahyksikkö Rooman valtakunnassa. Se oli kuparista tehty. 128 Ropoa (tai lanttia Raamattu kansalle käännöksen mukaan), oli yksi denari. Denari oli työläisen päiväpalkka.

Kristian

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *