Omalla uskollaan autuaaksi…

Näin kuulemme monesti sanottavan. Ei pidä sekaantua toisen uskonvakaumukseen, jokainen löytää oman tyydytyksensä uskostaan, uskoo sitten Jumalaan tai Allahiin, tai vaikkapa -ei mihinkään!

Tällainen ajattelutapa lähtee siitä, että usko tulisi ymmärtää ”minä pidän tästä ruoasta”-periaatteena. Mainitsen muutamia ruokalajeja jotka varmasti jakavat syöjät eri leireihin. Hernekeitto, maksalaatikko, lipeäkala, kaurapuuro, hapansilakka. Toiset ihastuvat mutta vähintään yhtä suuren joukon ruokapöytään yllä olevat ruoat eivät koskaan mahdu.

Eli uskonasiat tulisi nähdä sellaisina että minulle sopii yksi malli, toiselle toinen. Usko Jeesukseen ei kelpaa, mutta buddhalaisuus tuntuu sopivan. Toiset löytävät mielenrauhan hindulaisuudesta, joku viihtyy agnostikkojen ja ateistien maailmassa ja suuri joukko viihtyy parhaiten siten, että uskonasiat saavat pysyä taka-alalla.

Ongelma on siinä että kristinuskomme kivijalka, Jeesus Kristus ei ilmoittanut asiaansa seisovan pöydän yhtenä ruokalajina. Hän sanoi: Minä olen tie, totuus ja elämä. Kukaan ei voi tulla Jumalan tykö, muuten kuin minun kauttani.

Näin ollen vaihtoehdot jäävät vähiin. Joko Jeesus on puhunut totta, kun hän väitti olevansa Jumalan Poika, tai sitten hän valehtelee. Mutta jos Jeesus olisi valehdellut, kuinka tällaisesta bluffista on voinut kasvaa maailmanlaajuinen, jo kaksi vuosituhatta kestävä liike, joka on saanut ja saa edelleen Jeesuksen seuraajat rakentamaan koko elämänsä hänen varaansa. Miljoonat vakuuttavat kokeneensa suurimman elämän kokemuksensa otettuaan Jeesuksen vastaan elämäänsä. Miljoonat ovat valmiit jopa kuolemaan uskonsa tähden. Open Doors järjestön mukaan 100 miljoonaa kristittyä on vuosittain vainon kohteena uskonsa tähden eri puolilla maailmaa.

Miten sinä suhtaudut Jeesukseen? Onko hän yksi ruokalaji muiden joukossa, joka sopii maisteltavaksi ristiäisten, rippikoulun, häitten ja hautajaisten yhteydessä mutta muuten hän ei vaikuta arkielämään. Miksi ei vaikuttaisi? Epäilijöille ja epävarmoille Jeesus on sanonut: Joka tahtoo noudattaa hänen (Jumalan) tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai puhunko omiani.

Usko Jeesukseen kestää tarkastelun. Tulet huomaamaan, että Jeesuksen oppi ei ollut mainospuhe, vaan elämän ratkaiseviin kysymyksiin vastauksen antava ilmoitus.

 

Timo Hakkarainen