Alamaisuus

Kysymys: Mitä merkitsee naisen alamaisuus omalle miehelleen? Kielsikö Jumala kumpaakin vai Adamia syömästä hyvän-ja pahantiedon puusta? Onko alamaisuus samaa kuin “islam” alistumista? Eikö aviopari ole “yksi-liha”, saman arvoinen jotka täydentävät toisiaan?

Vastaus:

Tässä on neljä kysymystä joihin vastaan erikseen.
Alamaisuus tarkoittaa Uudessa testamentissa vapaehtoista myöntymistä toisen ihmisen tahtoon. Kysymys on järjestyksestä. Alamaisuus on Kristillinen hyve. Ef. 5:21 sanoo “ja olkaa toisillenne alamaisia Kristuksen pelossa”. Alamaisuuteen ei voi pakottaa ketään, vaan se tulee olla omasta tahdosta. Tämä ei ole siis arvokysymys, vaan asenne ja järjestyskysymys.

Raamatussa ilmoitetaan vain sen että Jumala sanoi Aadamille, että ei saa syödä hyvän, ja pahantiedon puusta. Puhuiko Jumala Eevalle suoraan tästä asiasta, tai ilmoittiko Aadam kiellon Eevalle, sitä teksti ei suoraan sano, mutta sellainen vaikutelma tulee että se oli Aadam joka kertoi kiellosta Eevalle, koska kun Eeva puhuu käärmeen kanssa, sanoo hän että ei saa edes koskea puuta, mikä on asia jota Jumala ei kieltänyt. Tämän lisäksi kirjoittaa Paavali että Eeva petettiin ei Aadam ((1 Tim. 2:14), Aadam teki siis tietoisesti syntiä.

Islamissa alistuminen ei ole sama asia kuin Kristinuskossa alamaisuus, koska Islamissa ei saa kysenalaistaa oppia, eikä kysyä syytä siihen mitä Jumala tekee. Jeesus ei vaadi sokeata alistumista, vaan perusteltua uskoa siihen että Jumala on hyvä.

Aviopari on yksi liha, Aviomies ja vaimo ovat samanarvoisia, ja täydentävät toisia Jumalan kuvina. Avioliittoon kuuluu molemminpuolinen kunnioitus, rakkaus ja armo. Myös aviomiehen tulee olla alamainen, ensisijaisesti Jumalalle, mutta myös vaimolle silloin kuin vaimon viisaus on suurempi kuin miehen.

Kristian

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.