Leo Meller vastaamassa Marja Rantasen esittämiin kysymyksiin

LEO MELLER – ESITTELY FINSKA FILADELFIA SEURAKAUNNASSA VIERAILUA VARTEN (lokakuun 21-22 pnä 2017 lähetysviikonloppuna)

Patmos Lähetyssäätiö

LEO MELLER, sinut esitellään PATMOKSEN nettisivuilla lyhyesti: Patmos Lähetyssäätiön perustaja ja eläkkeellä oleva toiminnanjohtaja (1971-2010). Miten itse haluaisit täydentää tätä esittelyä?

– Olen ihminen, jonka Jumala vei matkaansa, paljossa olen puuttunut ja huono olen, mutta Jumala on ollut uskollinen ja käsittämättömän armollinen.  Alakoululaisena yksinäisen äidin sotalapsena sain kasvaa Jumalan todellisuuden jokapäiväisessä tiedostamisessa. Niin kauas taaksepäin kuin muistan iltarukoukset olivat aina polvirukouksia köyhän kodin vuoteen äärellä. Seitsemän ikäisenä keräsin korttelin lapsista joukkion, joka sunnuntaisin johdollani marssi Johanneksen kirkon eturiviin jumalanpalvelukseen.  Piispa teki tarkastuksen ja oli maininnut meidät ja toivoi, että seurakuntalaiset ottaisivat esimerkkiä “noista vasta koulunsa aloittavista aikuisista kristityistä”.  Itse ennätin sunnuntaisin jopa neljään eri kirkkoon jumalanpalveluksiin.   Pidin yksityisiä messujani perhetuttavien kodeissa: ehtoollinen tarjottiin  teen ja kuivaneista appelsiinien kuorista tehtyjen öylättien muodossa.

MAAILMANLÄHETYS on ollut sydämelläsi nuoresta alkaen ja sen parissa olet tehnyt elämäntyötäsi.  Mistä se alkoi – ja mitä se on pitänyt sisällään?

– Neljätoistavuotiaana koin oman henkilökohtaisen kääntymyksen ja Jumala istutti jo tuolloin henkeeni lähetysnäyn.  Tämä vahvistui radikaalisti muutamaa vuotta myöhemmin Oswald J. Smithin vieraillessa Laakson kentän telttatemppelissä helluntailaisten kesäjuhlilla Helsingissä.  Astuin esille ja sitouduin olemaan käytettävissä koko elämäni ajan Jeesuksen tunnetuksi tekemisessä maailmalla.  Kristillinen lähetysradio – mm. IBRA – oli vaikuttanut heräämiseeni ja heti aloin miettiä, miten Suomi ja suomenkieliset saisivat oman kristillisen vapaan radion.   Tässä pääsin tekemisiin Ensio Lehtosen kanssa, jonka työtä sain jatkaa vuodesta 1971 alkaen Lehtosen saatua taivaskutsun.  Amerikan vuosinani sain johdatusta syttyä ns. uskonlähetyksen periaatteille, joiden linjalla Patmos Lähetyssäätiö nyt edelleen kulkee.  Koko historiansa aikana Patmos on ollut velkavapaa lähetys; tälläkin hetkellä teemme kaiken vain sen mukaisesti kuin Jumala suo varoja.

ISRAEL – maa ja kansa maassa sekä hajaannuksessa –  on keskeisesti esillä opetuksissasi ja kirjoituksissasi. Israel on myös ykköskohde Patmos Lähetyssäätiön työssä. Miksi Israel on niin tärkeä?

Koska Israel on ykköstärkeä Jumalalle!  Kun Ensio Lehtosen viimeisenä kotona viettämänään vuorokautena laski kätensä päälleni ja siunasi minut työnsä jatkajaksi, hän asetti minulle Jumalan kasvojen alla kolme ehtoa.  Yksi niistä liittyi Israeliin: koskaan en saisi nousta Israelin valtiota tai juutalaista ihmistä vastaan.  Lehtonen profetoi, että mitään ei koskaan tulisi puuttumaan työstä, jos kulkisin tätä reittiä.  Minun oli valallani vahvistettava lupaukseni – ja sen tein onnellisena.  Pienestä siemenestä on kasvanut mittasuhteiltaan suuri työ.  Jäljissäni kulkee jo toinen toiminnanjohtaja, ja Israelia rakastetaan todellisin teoin ja sen puolesta rukoillaan.

OLET RAAMATUN opettaja. Sinut tunnetaan Suomen kristikunnassa tuhansista opetuspuheistasi, joissa Raamatun Sana tulee eläväksi kristityn käytännön elämää ajatellen, ja sinulla on myös lahja tuoda esille Raamatun profeetallista sanomaa liittyen aikaan, jossa elämme.  Miten Raamatun Sana tulee eläväksi? Miten ammentaa siitä aina uutta?

– Jumala salli minun löytää ns. dispensationaalisen raamatunlukuohjelman, jota opetettiin esimerkiksi Moodyn raamattukoulussa Chicagossa ja Dallasin  teologisessa seminaarissa.  Se avasi Raamatun sanan oikean jakamisen periaatteet minulle. Sittemmin olen opettanut sitä ja julkaissut kirjoja aiheesta Suomen kristityille.  Toki uskon, että Pyhän Hengen suoma valo tekstien ymmärtämiseen ja hallintaan on tärkeätä.  Niin myös paneutuminen kirjallisuuteen, jossa erilaisetkin raamatunkäsitysnäkymät ovat esillä.  Olen viimeisen kymmenen vuoden aikana löytänyt Raamatusta niin valtavan paljon aiheita sekä oman elämäni hallitsemiseen  että toisille opetettavaksi, että olen aivan ihmeissäni.  Ihmeellinen Jumalan inspiroima, erehtymätön Raamattu!

OLET OPETTAMASSA Tukholman Suomenkielisessä Filadelfia-seurakunnassa lähetysviikonloppuna 21-22 lokakuuta.   Mitkä ovat aiheesi? Mitä erityisesti haluat jättää kuulijoiden sydämiin?

– Vieläkin hämmästyttää, että saan olla tällaisen luottamuksen kohteena – ja erityisesti lähetysaiheisena viikonloppuna.  Pyydän  esirukousta.  Lauantaina iltapäivällä on kaksi raamattutuntia, niissä käsittelen Israelin  ja Lähi-idän tilanteita kaikkein uusimpien tapahtumien ja myös vasta tänä aikana avautuvien Raamatun profetioiden valossa.  Lauantaina illalla on evankelioiva tilaisuus, jossa on myös profeetallinen sisältö.  Sunnuntain aamukirkkoa varten koen saaneeni  lähetyshaasteilla väritetyn sanoman Jumalan johdatuksesta kristityn elämässä.

1 kommentti | “Leo Meller vastaamassa Marja Rantasen esittämiin kysymyksiin

  1. Mielenkiintoista lukea miten Leo Meller 7-vuotiaana evankelioi korttelin poikia ja vei heidät joukkona kirkkoon. Missä ovat meidän aikamme innokkaat “sielujen voittajat”? Nyt heitä tarvittaisiin!
    Rauli Väsbystä

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.